EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 17:00

Κοινωνία & Παρελθόν: προσλήψεις της αρχαιότητας στη σύγχρονη Ελλάδα

ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015

ΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΝΗΜΗ;

Ωστόσο, για τους περισσότερους κοινωνικούς επιστήμονες, και ιδιαίτερα για τους ιστορικούς, η έννοια της συλλογικής μνήμης έχει μικρή σχέση με την επιστήμη της ιστορίας. Η τελευταία βασίζεται στη συστηματική μελέτη ιστορικών τεκμηρίων και, παρά τις διαφορετικές οπτικές των ιστορικών, γίνεται επί τη βάση μιας αυστηρής, αντικειμενικής και κοινά αποδεκτής μεθοδολογίας.

Η συλλογική μνήμη, από την άλλη, είναι πιο εύπλαστη και επηρεάζεται από απλουστευμένες μορφές ιστορικής αφήγησης, υποκειμενικές αναγνώσεις του παρελθόντος, μεγάλης εμβέλειας αναπαραστάσεις (π.χ. σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους ή τα ΜΜΕ), κοινωνικά στερεότυπα κ.λπ. Επίσης, ενώ η επιστημονική ιστορία τίθεται διαρκώς στην κρίση των ερευνητών, η συλλογική μνήμη λειτουργεί συχνά σε ένα ασφαλές περιβάλλον και διεκδικεί την αξία μιας αναντίρρητης «αλήθειας». Ως εκ τούτου, μπορεί εύκολα να γίνει αντικείμενο χειραγώγησης από κυρίαρχες κοινωνικές ομάδες μέσα από την επίκληση θριάμβων και αδυναμιών του παρελθόντος.

Στη συζήτηση διερευνήθηκαν οι διαδικασίες διαμόρφωσης ιστορικής μνήμης και οι φορείς που συμβάλλουν στη διαμόρφωσή της. Μερικά από τα ερωτήματα που τέθηκαν είναι τα εξής:

Τι ορίζεται ως ιστορική μνήμη και ποιο είναι το συλλογικό υποκείμενο της; Ποιους περιλαμβάνει και ποιους αποκλείει; Πώς «θυμόμαστε» κάτι που δε ζήσαμε (όπως π.χ. την αρχαιότητα); Πόσο συμβάλλει η εκπαίδευση και ο σύγχρονος πολιτισμός στη διαμόρφωση μιας «επίσημης» εικόνας της αρχαιότητας και πώς συνδράμουν τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι στη συλλογική ενσωμάτωσή της; Πώς ο ιστορικός οργανώνει τη δική του μνήμη απέναντι στη συλλογική μνήμη; Επηρεάζουν τα νέα media και το διαδίκτυο τη διαμόρφωση συλλογικής μνήμης; Τι σημαίνει «μνημείο», πώς χρησιμοποιείται και πώς δίνει υλική υπόσταση στη μνήμη; Τι «ιστορία» αφηγείται η μορφή μιας πόλης και τα μνημεία της; Πού και πώς συγκροτούνται εναλλακτικές μορφές συλλογικής μνήμης και γιατί αντιπαρατίθενται με τις «επίσημες» αφηγήσεις; Γιατί η μελέτη του παρελθόντος θεωρείται πολιτική πράξη;

Oμιλητές

Αντώνης Λιάκος
Ιστορικός

Χριστίνα Κουλούρη
Καθηγήτρια Σύγχρονης Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Νίκος Μπελαβίλας
Αναπληρωτής Καθηγητής Πολεοδομίας και Ιστορίας Πόλης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Συντονιστής

Τάσος Σακελλαρόπουλος
Ιστορικός, Ιστορικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη / Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΟΛΑ

Ο κύκλος δημόσιων συζητήσεων και διαλέξεων με τίτλο «Κοινωνία και παρελθόν: προσλήψεις της αρχαιότητας στη σύγχρονη Ελλάδα» είναι μια πρωτοβουλία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Ιρλανδικού Ινστιτούτου Ελληνικών Σπουδών, με αφορμή το απρόσμενο ενδιαφέρον του κοινού για τις πρόσφατες ανακαλύψεις στην Αμφίπολη και την ένταση του δημόσιου διαλόγου που ακολούθησε.

Οι δύο οργανισμοί προσκάλεσαν ειδικούς από διάφορα πεδία των ανθρωπιστικών επιστημών για να διερευνήσουν τη σημασία της αρχαιότητας για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία και ευρύτερα τη σχέση του κοινού με τη μελέτη και ερμηνεία του παρελθόντος.

Οι συζητήσεις και οι διαλέξεις δεν περιορίστηκαν σε ζητήματα αρχαιολογικής έρευνας και προβολής, αλλά επεκτάθηκαν σε ερωτήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, όπως ο ρόλος των μουσείων και της εκπαίδευσης για τη συγκρότηση ιστορικής μνήμης, η λειτουργία των αρχαίων μνημείων στο αστικό περιβάλλον, η επίδραση της αρχαιότητας στην τέχνη κ.ά.