EN

ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΗΜΕΡΑ

Τοιχογραφία των Γυναικών από το «άδυτο» του κτηρίου Ξεστή 3, Ακρωτήρι Θήρας

Η τοιχογραφία των Γυναικών αποτελούσε μέρος του εικονογραφικού διακόσμου της τριώροφης Ξεστής 3, ενός εμβληματικού κτηρίου στον οικισμό του Ακρωτηρίου της Θήρας που άνθισε το 1600 π.Χ. Εξαιτίας του  αρχιτεκτονικού του σχεδιασμού και του πολυπρόσωπου τοιχογραφικού του προγράμματος, το κτήριο αυτό θεωρήθηκε πως αποτελούσε έναν χώρο προσιτό μόνο σε ιερείς, όπου πραγματοποιούνταν τελετουργίες μύησης που αποσκοπούσαν στην ένταξη κοριτσιών και αγοριών στον κόσμο των ενηλίκων.

Ειδικότερα, το συγκεκριμένο τμήμα τοιχογραφίας με τις τρεις γυναίκες ήταν μέρος ενός συνόλου όπου απεικονιζόταν μια είσοδος ιερού με διπλά αιματοβαμμένα κέρατα μινωικού τύπου, κόκκινα κρίνα, βωμούς κι ένα αιωνόβιο ελαιόδεντρο δηλώνοντας ένα θυσιαστήριο δρώμενο, ενώ στον όροφο τέσσερις κροκοσυλλέκτριες μαζεύουν κρόκους για να προσφέρουν στην Πότνια, τη θεά της φύσης και της γονιμότητας.

Η γυναίκα στα αριστερά, ή αλλιώς Γυναίκα με το Περιδέραιο, προφανώς είναι μια δωροφόρος. Έχει πλούσια κόμη και ανεπτυγμένο στήθος και πιθανότατα, λόγω και των περίτεχνων κοσμημάτων που φορά, ανήκε σε υψηλή κοινωνική τάξη.

Η Πληγωμένη Γυναίκα στο κέντρο της παράστασης κάθεται πάνω σε χαμηλό βράχο από τον οποίο ξεπηδούν κρόκοι και είναι τραυματισμένη. Έχει πληγώσει το αριστερό της πόδι που αιμορραγεί και κρατά το κεφάλι της φανερώνοντας τον πόνο που νιώθει. Στο σημείο που πέφτουν οι στάλες από το αίμα ξεπηδά άνθος κρόκου τονίζοντας τις θεραπευτικές ιδιότητες του φυτού αλλά και την αναγέννηση που προκαλείται από αυτή τη διαβατήρια τελετή μύησης της οποίας η αφήγηση εκτυλίσσεται και στους δυο ορόφους του κτηρίου. Αντικατοπτρίζοντας τη θαυματουργή θεραπεύτρια Αγία Αναστασία Φαρμακολύτρια των επόμενων αιώνων, πονά, αιμορραγεί αλλά ζει και το θαύμα του κύκλου της ζωής.

Στα δεξιά της μια πεπλοφόρος έφηβη με ξυρισμένο κεφάλι κοιτάζει εκστατικά το ιερό οικοδόμημα και τα θαυμαστά συμβαίνοντα, καθώς ετοιμάζεται να υποδεχτεί την ενηλικίωση.

01
02
03
01
02
03