ΔΡΑΣΕΙΣ

Cycladic Café Art Project

Ενώνοντας χώρους κοινωνικής συνεύρεσης με την τέχνη

  6 Απριλίου έως 30 Μαΐου 2022

Νάνα Σαχίνη

Το έργο της Νάνας Σαχίνη είναι «γλυπτικό» με την ευρύτερη έννοια, προβάλλοντας υλικότητες στο χώρο. Τα επιμέρους μέσα που αναδεικνύονται στη δουλειά της, όπως η γλυπτική, η εγκατάσταση, το σχέδιο, η φωτογραφία και η περφόρμανς μεταξύ άλλων, τα θεωρεί μέρη του ίδιου συστήματος. Τα όρια μεταξύ των διαφόρων μέσων δεν διακρίνονται σε κάθε έργο, ακόμη και όταν το τελικό αποτέλεσμα φέρει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός από αυτά. Το σώμα, η θηλυκότητα, το φύλο, η σεξουαλικότητα και η ταυτότητα είναι πάντα παρόντα με διάφορους τρόπους μέσα στα έργα. Αντιλαμβάνεται τις έννοιες σώμα-μορφή-ύπαρξη-πολιτική-ποίηση ως μία ενιαία και αδιαίρετη οντότητα, στην οποία, αν κάτι πιεστεί ελαφρώς, διαταράσσει και τα υπόλοιπα.

Από το 2007, η Σαχίνη δημιουργεί συνθέσεις χρησιμοποιώντας έναν επίπεδο σαρωτή-σκάνερ. Τα σκαναρίσματα κάποιες φορές λειτουργούν ως αυτόνομα έργα, κάποιες ως γρήγορες σημειώσεις της σκέψης της και κάποιες άλλες ως αναπόσπαστα μέρη των έργων-εγκαταστάσεων. Τα εκτυπώνει σε διάφορα υλικά, όπως ύφασμα, καμβά και αλουμίνιο.  Το σκάνερ λειτουργεί άλλοτε ως καμβάς, πεδίο σύνθεσης, όπου γίνονται συνθέσεις αντικειμένων, γλυπτών και υλικών πάνω του και άλλοτε ως μια μικρή σκηνή, όπου το σώμα στήνει περφόρμανς περιορισμένης διάρκειας με το φως του μηχανήματος, τα αντικείμενα και την κίνηση. Το σκανάρισμα παγιδεύει τη στιγμή της δημιουργίας με έναν τρόπο πολύ άμεσo.  Κρατάει σχεδόν όσο μια ανάσα (εισπνοή/εκπνοή), καθώς το φως περνάει και «γλείφει» το σώμα και τα αντικείμενα.  Αυτή η τόσο κοντινή «ανάσα» πάνω στα αντικείμενα και το σώμα αναδεικνύει ποικίλες υφές, γλυπτικότητες, απτικότητες και λεπτομέρειες των δερμάτων-επιφανειών (ανθρώπινων και μη). Έτσι, οικεία και μη, καθημερινά και παράξενα αντικείμενα, μέρη του σώματος, αλλά και μικρά γλυπτά μεταμορφώνονται και αποκτούν έναν υπερβατικό, μυστήριο χαρακτήρα με διαφορετικές κάθε φορά προθέσεις και αναφορές.

Νάνα Σαχίνη, the days before Sirius returns to the night sky, 2020
ψηφιακή εκτύπωση σε αρχειακό χαρτί, 72 x 95,51 εκ.

Ένα άμορφο κομμάτι μπρούντζου – υπόλειμμα από γλυπτό – και ένα σκαλισμένο καβούκι χελώνας  με διάφορα πλάσματα πάνω του, περιστοιχίζουν και αλληλεπιδρούν με το πρόσωπο της εικαστικού. Ο μπρούντζος βγαίνει από τα χείλη που προσπαθούν να τον δαγκώσουν/στηρίξουν. Μια ανάσα από μέταλλο, μια μεταλλική ανάσα. Σταγονίδια της ανάσας της έχουν εγγραφεί στο γυαλί του σκάνερ. Το καβούκι ως παράξενος πλανήτης επιβλέπει τη σκηνή – σαν βολβός ματιού – και βγαίνει/αιωρείται μέσα από/στο απέραντο μαύρο σκοτάδι του σκάνερ. Και τα δύο αντικείμενα φέρουν κάτι αρχέγονο, φωτιά, οργανική ύλη, ζωή, αλλά και τα αντίθετά τους.

Νάνα Σαχίνη, some basic Aphrodite's accessories I, 2016
ψηφιακή εκτύπωση σε αρχειακό χαρτί, 130 x 95,51 εκ.

Μια πλαστική συσκευασία και ένα πλαστικό κοχύλι-καλούπι για παιχνίδια στην άμμο μετατρέπονται σε αξεσουάρ που φοριούνται, συντίθενται πάνω σε ένα γυναικείο στήθος και το παραμορφώνουν. Η πλαστική συσκευασία σαν ένα παραμορφωτικό ζευγάρι φακών από γυαλιά, αλλάζει την οπτική μας απέναντι στο στήθος και ταυτόχρονα αλλάζει την οπτική και του ίδιου του στήθους (το στήθος βλέπει). Το κοχύλι κάτω και ανάμεσα από τα δύο στήθη κλείνει το μάτι στη θεά Αφροδίτη και σε κάθε Αφροδίτη, κάθε γυναίκα και κάθε θηλυκότητα, αλλά ταυτόχρονα μάς υπενθυμίζει μέσα από την αθωότητα και την ευτέλεια του πλαστικού παιχνιδιού, ότι όλα είναι με έναν τρόπο ένα παιχνίδι με κανόνες που οι παίκτες είτε τους ακολουθούν είτε ορίζουν τους δικούς τους. Ο τρόπος που η θηλυκότητα, αλλά και η ευθραυστότητα του κάθε σώματος καλουπώνεται, καταπιέζεται, παραμορφώνεται, καθώς και το πώς το σώμα και κατ' επέκταση το υποκείμενο βρίσκει τρόπους να διαρρήξει αυτή τη σχέση με ό,τι συνέπειες έχει αυτή η διάρρηξη, είναι το βασικό διακύβευμα.

Η Σαχίνη είναι κάτοχος μεταπτυχιακού και μεταπτυχιακού διπλώματος στις Καλές Τέχνες από το Chelsea College of Art and Design, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο και BA Hons - School of Fine Arts στη Θεσσαλονίκη. Έχει παρουσιάσει έργα της σε Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Γερμανία, Αυστρία, Λίβανο και Κύπρο. Έργα της βρίσκονται στη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Συλλογή Φ. Κυριακοπούλου και σε άλλες ιδιωτικές συλλογές. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος live-art «KangarooCourt». Ζει και εργάζεται στην Αθήνα από το 2010 και είναι μητέρα ενός κοριτσιού 5 ετών.

CYCLADIC CAFE ART PROJECT

Το Cycladic Café Art Project ξεκίνησε το 2017 ως μέρος του Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου, ενώνοντας χώρους κοινωνικής συνεύρεσης με την τέχνη. Με απώτερο στόχο να αγκαλιάσει την ελληνική και τη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης, το Μουσείο παρουσιάζει στο Cycladic Café έργα διεθνών αναγνωρισμένων αλλά και ανερχόμενων καλλιτεχνών, τα οποία συνδέονται με τις τρέχουσες εκθέσεις και δραστηριότητές του. Το Cycladic Café Art Project στηρίζει και παρακινεί έτσι έναν οικείο διάλογο μεταξύ τέχνης και καθημερινότητας. 

Επιμέλεια: Αφροδίτη Γκόνου & Αταλάντη Μαρτίνου

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ PROJECT

Background Image Credit
Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η φωτογράφιση επιτρέπεται αυστηρά για ιδιωτική, μη εμπορική χρήση. Για δημοσιογραφική χρήση, επικοινωνήστε με το pressoffice@cycladic.gr

Landscape view is not supported.
Please rotate your device to portrait view.