EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 20:00

Κυκλαδίτισσες:
Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 ΕΩΣ 4 ΜΑΪΟΥ 2025

Η ΕΚΘΕΣΗ

Μια έκθεση – σε συνδιοργάνωση του Υπουργείου Πολιτισμού-Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης – που συγκεντρώνει στην Αθήνα 180 μοναδικά αριστουργήματα από όλα σχεδόν τα μουσεία των νησιών των Κυκλάδων: την Αμοργό, την Άνδρο, τη Δήλο, τη Θήρα, την Ίο, την Κέα, την Κύθνο, τη Μήλο, τη Μύκονο, τη Νάξο, την Πάρο, τη Σέριφο, τη Σίκινο, τη Σίφνο, τη Σύρο, την Τήνο και τη Φολέγανδρο. Tα εκθέματα χρονολογούνται από την πρώιμη προϊστορία μέχρι τον 19ο αι. και τη γέννηση του ελληνικού κράτους. Έργα μοναδικά, τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ εκτός Κυκλάδων και εκτός του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ ορισμένα δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό. Δίπλα στα μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια της πρωτοκυκλαδικής περιόδου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ο επισκέπτης θα δει 135 εκθέματα από τις συλλογές της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων  και εκθέματα από το Μουσείο Κανελλοπούλου, το Επιγραφικό Μουσείο Αθηνών, την Εφορεία Παλαιοναθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές.

Η έκθεση περιλαμβάνει 12 ενότητες: Ισορροπώντας μεταξύ δύο φύλων, Η προέλευση του κόσμου, Θεές των Νήσων, Θηλυκά Αποτρόπαια, Στα Ιερά, Θεές της θάλασσας, Ταυτότητες γυναικών, Από την Οικουμένη στο Αρχιπέλαγος, Ερωτισμός, Βία, Ο θάνατος με τα δικά τους μάτια και Πρόσωπα.

Η έκθεση αποτελεί την πρώτη κοινή δράση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σε εφαρμογή του Μνημονίου Συνεργασίας που υπογράφτηκε στις 17 Μαΐου 2024 από την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινοπούλου, με στόχο τη μελέτη, ανάδειξη και προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ

ΟΡΓΑΝΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΑΣ

Ημερομηνίες

12 Δεκεμβρίου 2024 – 4 Μαϊου 2025

Χώρος

Μέγαρο Σταθάτου
Βασιλίσσης Σοφίας & Ηροδότου 1

Εισιτήρια

Κανονικό: €18
Μειωμένο: €14
Cycladic Friends: Δωρεάν
Περιλαμβάνει είσοδο και στις Μόνιμες εκθέσεις.

Ξεναγήσεις κοινού

Από 21/12 και κάθε Πέμπτη 18:00 – 19:00 & κάθε Σάββατο και Κυριακή, 13:00 – 14:00
20 άτομα ανά ξενάγηση

Εισιτήριο ξενάγησης

Κανονικό: €22
Μειωμένο: €18
Cycladic Friends: Δωρεάν
Το εισιτήριο της ξενάγησης είναι διαθέσιμο μόνο ηλεκτρονικά.
Περιλαμβάνει είσοδο και στις Μόνιμες εκθέσεις.

Εορταστικό Ωράριο (από 17/12)

Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-17:00
Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-20:00
Κυριακή: 11:00-17:00

*Την Τρίτη 17/12 θα είναι προσβάσιμη μόνο η έκθεση Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων.
Οι Μόνιμες Εκθέσεις, το Cycladic Shop και το Cycladic Café δεν θα είναι προσβάσιμα

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

01
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Μαρμάρινο άγαλμα της θεάς Άρτεμης από την Παλαιόπολη της Άνδρου, 2ος αι. μ.Χ.
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Μαρμάρινο άγαλμα κολοσσικής Κόρης από τη Θήρα, 600-575 π.Χ. (;)
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Γενική άποψη της έκθεσης
05
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
08
Τοιχογραφία με Γυναίκες στο «άδυτο» («Λατρεύτριες») από την Ξεστή 3 του Ακρωτηρίου της Θήρας, περ.1600 π.Χ.
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
09
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
10
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
11
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
12
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
13
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
14
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
15
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
16
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
01
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Μαρμάρινο άγαλμα της θεάς Άρτεμης από την Παλαιόπολη της Άνδρου, 2ος αι. μ.Χ.
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Μαρμάρινο άγαλμα κολοσσικής Κόρης από τη Θήρα, 600-575 π.Χ. (;)
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
08
Τοιχογραφία με Γυναίκες στο «άδυτο» («Λατρεύτριες») από την Ξεστή 3 του Ακρωτηρίου της Θήρας, περ.1600 π.Χ.
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
09
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
10
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
11
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
12
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
13
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
14
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
15
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
16
Γενική άποψη της έκθεσης
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Επιμέλεια

Δρ Δημήτριος Αθανασούλης, Διευθυντής Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Δρ Παναγιώτης Ιωσήφ, Επιστημονικός Διευθυντής Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Radboud της Ολλανδίας

Δρ Ιωάννης Φάππας, Επιστημονικός Διευθυντής Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Επίκουρος Καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός

Μουσειογραφικός σχεδιασμός: Δέσποινα Τσάφου

Αρχιτεκτονική επιμέλεια: Κατερίνα Αποστόλου – ΑΚΑ Apostolou Colakis architects

Μελέτη Φωτισμού

ASlight (Άννα Σμπώκου, Κάτια Μήλια, Γιούλη Στυλιανίδου)

Οπτική Ταυτότητα

Bend
Μαρμάρινο άγαλμα κολοσσικής Κόρης από τη Θήρα
Μαρμάρινο άγαλμα κολοσσικής Κόρης από τη Θήρα, 600-575 π.Χ. (;)
Φωτο. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Θέτοντας στο επίκεντρο τη γυναίκα, όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από τις μαρτυρίες του παρελθόντος των Κυκλάδων, η έκθεση επιχειρεί να προσεγγίσει τους ρόλους των γυναικών και της θέσης τους στις νησιωτικές κοινωνίες, μέσα από μικρές ή μεγαλύτερες «ανείπωτες» ιστορίες που μας αφηγούνται οι ίδιες, είτε μέσα από τα λόγια τους είτε μέσα από τα υλικά τους κατάλοιπα· σχεδόν πάντα όμως μέσα από τα μάτια των ανδρών της εποχής τους. Η έκθεση φέρνει έτσι στο φως άγνωστους ρόλους των γυναικών στο πέρασμα του χρόνου και πώς οι ρόλοι αυτοί επηρεάστηκαν από τη νησιωτικότητά τους. Θεότητες και μητέρες, ιέρειες, εταίρες, έμποροι, μαχήτριες, διανοούμενες, θρηνωδοί, μάγισσες, μετανάστριες, πρωταγωνιστούν στην έκθεση.

Ο επισκέπτης θα γνωρίσει τις Κυκλαδίτισσες τόσο στο δημόσιο βίο όσο και στην ιδιωτική σφαίρα, στην κοινωνική, πολιτική, θρησκευτική και οικογενειακή ζωή. Μέσα στις δώδεκα ενότητες, παρουσιάζεται η σχέση τους με τον ερωτισμό, τον θάνατο και τον θρήνο, η συμμετοχή τους σε θρησκευτικά δρώμενα και διονυσιακές εορτές, η βία και οι περιορισμοί που τους επέβαλε η κοινότητα.

Ειδώλια και μεγάλου μεγέθους γλυπτά, αγγεία, κοσμήματα, νομίσματα, επιτύμβιες στήλες και επιγραφές με νομικά κείμενα, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, χαρακτικά, χειρόγραφα και εικόνες που χρονολογούνται από τα προϊστορικά έως τα μεταβυζαντινά χρόνια, συνθέτουν το μωσαΪκό της έκθεσης.

Από τα εκθέματα, πολλά από τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενα έκθεσης από μόνα τους, τρία έργα ξεχωρίζουν λόγω μοναδικότητας και μεγέθους:  η κολοσσική Κόρη της Θήρας (2,48 μ. ύψος), ένα από τα ελάχιστα σχεδόν ακέραια αρχαϊκά αγάλματα, το οποίο  θα εκτεθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η εμβληματική τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης που παρουσιάζει τις «Γυναίκες στο Άδυτο», έργο μοναδικό και μνημειακών διαστάσεων (μήκους σχεδόν 4 μ.), αλλά και το ελληνιστικό άγαλμα της Ελαφηβόλου Αρτέμιδος από τη Δήλο, το οποίο για πρώτη φορά θα εκτεθεί εκτός του νησιού.

ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου, Αρχαιολογικό Μουσείο Πάρου, Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου, Αρχαιολογική Συλλογή Σερίφου, Αρχαιολογική Συλλογή Αμοργού, Μονή Παναγιάς Χοζοβιώτισσας – Αμοργός, Αρχαιολογικό Μουσείο Άνδρου, Αρχαιολογική Συλλογή Κύθνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Νάξου, Αρχαιολογικό Μουσείο Σίφνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Τήνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Κέας, Αρχαιολογικό Μουσείο Μήλου, Αρχαιολογικό Μουσείο Σύρου, Αρχαιολογική Συλλογή Φολεγάνδρου, Αρχαιολογική Συλλογή Σικίνου, Καϊρειος Βιβλιοθήκη – Άνδρος, Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου, Επιγραφικό Μουσείο, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Γενικά Αρχεία του Κράτους, Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Λασκαρίδη, Μουσείο Μπενάκη, Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας, Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου ΘΝΠ

Φωτογραφία από Aρχείο Bend

Οι Κυκλαδίτισσες διαθέτουν ιστορικά το δυναμισμό που επιβάλει το τοπίο τους: άνυδρο, πετρώδες, απομονωμένο και συνάμα συνδεδεμένο με τα άλλα νησιά, γοητευτικό, μοναδικό. Γυναίκες τολμηρές που συνάπτουν οικονομικές συναλλαγές ή ευεργετούν την κοινότητά τους, ταξιδεύουν από τα πέρατα του κόσμου για να συναντήσουν τη μοίρα τους στην καρδιά του Αρχιπελάγους, δοκιμάζουν τη σχέση τους με το θείο, μεταμορφώνονται σε οσίες και αγίες οι ίδιες. Πάντοτε, επηρεασμένες από τη θάλασσα την ίδια: είτε λόγω των απειλών και των κινδύνων που αυτή εκπροσωπεί, είτε λόγω του πλούτου και της ελευθερίας που προσφέρει.

Γιατί, όμως, οι γυναικείες μορφές από τις Κυκλάδες; Το νησιωτικό σύμπλεγμα προσφέρει πληθώρα πηγών που σχετίζονται με τις γυναίκες και τους πολλαπλούς ρόλους που κλήθηκαν να παίξουν στα νησιά και τις τοπικές κοινωνίες. Ποτέ μέχρι σήμερα δεν επιχειρήθηκε να ειπωθεί η ιστορία τους μέσα από την ανάλυση των αρχαιολογικών, ιστορικών και εθνολογικών τεκμηρίων με τρόπο συνεχή και εύληπτο, ιδιαιτέρως στο πλαίσιο μιας έκθεσης που να απευθύνεται και στο ευρύ κοινό. Η έκθεση θέτει τη γυναίκα των Κυκλάδων στο επίκεντρο όχι μόνο γιατί μπορεί να διηγηθεί την ιστορία των νησιών με έναν διαφορετικό τρόπο σε σχέση με την ιστορία «των ανδρών», αλλά και γιατί οι Κυκλαδίτισσες παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες ομοιότητες και διαφοροποιήσεις στους ρόλους τους μέσα στον χρόνο. Είναι αυτές που θεοποιούνται στην προϊστορία και αποτελούν τις θηλυκές και κυρίαρχες εκφράσεις του θείου.

Οι γυναίκες που περιθωριοποιούνται στα πρώιμα ιστορικά χρόνια πριν αρχίσουν να καταλαμβάνουν σημαντική έως και κυρίαρχη θέση στην ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο. Είναι εκείνες οι γυναίκες που ταξιδεύουν, που συναντούν την ευτυχία ή τη μοίρα τους στις Κυκλάδες. Οι θεές και αγίες των θρησκειών των νησιών που προσφέρουν ανακούφιση και γιατρειά, θεραπεύτριες, αντικείμενα λατρείας από την μακρινή προϊστορία μέχρι τις μέρες μας. Αυτές που από θεές της φύσης και της μητρότητας μετατρέπονται σε προστάτιδες της θάλασσας και των ναυτικών. Είναι, τέλος, αυτές που επηρέασαν όσο λίγες τη διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και συνέβαλαν τα μέγιστα στην Ελληνική Επανάσταση ορμώμενες και επηρεασμένες από τη νησιωτικότητα του τόπου τους.

CYCLADIC FRIENDS

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΧΟΡΗΓΟΙ
ΔΩΡΗΤΗΣ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
ΧΟΡΗΓΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ
ΑΣΦΑΛΙΣΗ
ΜΟΝΙΜΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ