EN

ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΗΜΕΡΑ

Πικάσο και Αρχαιότητα
Γραμμή και πηλός

ΘΕΪΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ

20 IOYNIOY ΕΩΣ 20 OKTΩΒΡΙΟΥ 2019

Η ΕΚΘΕΣΗ

Eξήντα οκτώ σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, «συνομιλούν» θεματικά με εξήντα επτά αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη Θεϊκό Διάλογο μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

Ο κορυφαίος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, έχει δημιουργήσει μοναδικά έργα ζωγραφικής, αλλά λίγοι γνωρίζουν από κοντά το σχεδιαστικό του έργο καθώς και τα κεραμικά του δημιουργήματα. Ένα συνδυασμό που συνδέεται με την αρχαιότητα και εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από έργα του κρητομηκυναϊκού και του ελληνικού κόσμου και γενικότερα από τους πολιτισμούς της λεκάνης της Μεσογείου. Στην έκθεση αποκαλύφθηκε ένας ολόκληρος κόσμος που φέρνει μέσα του ο Πικάσο, όχι απαραίτητα από αρχαιότητες που είδε ο ίδιος στις αρχαίες πατρίδες της Μεσογείου, αλλά μέσα στα μουσεία της Ευρώπης, σε βιβλία που διάβαζε ή κατά τις συναναστροφές του με τον Kριστιάν Ζερβός ή τον Ζαν Κοκτώ.

Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής πορείας του, ο Πικάσο εμπνεύ-στηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς προσάρμοζε και επεξεργαζόταν. Η κλασική παράδοση πρόσφερε στον Ισπανό ζωγράφο ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση. Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία και την πλουσιότατη εικονογραφία της. Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου. Ανάμεσα σε αυτά, ο Μινώταυρος, διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και του παραλογισμού του πολέμου.

Ταυτόχρονα, στο έργο του Πικάσο αναδύθηκε και μια άλλη εικόνα της Ελλάδας, μια εικόνα ειρηνική, στην οποία αρχαία θέματα και μύθοι οδηγούν στο εξιδανικευμένο όραμα μιας διαχρονικής Αρκαδίας, όραμα που ο Πικάσο επεξεργάστηκε σε γλυπτά και κεραμικά μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα έργα αυτά, ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα πρωιμότερα, δεν έχουν την ίδια στενή σχέση με την ελληνική μυθολογία. Αντίθετα, ο Πικάσο επινοεί μια εικονική ή φανταστική αρχαιότητα. Στο χωριουδάκι Vallauris, στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στη δεκαετία του 1950, ο Πικάσο δημιουργεί ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων κεραμικής, τα οποία αφενός παραπέμπουν σε ένα γενικευμένο μυθικό παρελθόν αφετέρου αντλούν από διαχρονικές εικόνες, όπως φαύνους, πουλιά, μουσικούς κλπ.

Την κεραμική, αρχαία και νεότερη, και τα εμπνευσμένα από την αρχαιότητα έργα του Πικάσο (οι Τρεις Χάριτες ή η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη) συνδέουν, εκτός της εικονογραφίας, η μορφή και το σχέδιο. Ιδιαίτερη σημασία έχει η γραμμή, είτε πρόκειται για σχέδια της δεκαετίας του 1920 και του 1930 είτε για αγγειογραφίες που θυμίζουν αττικά ερυθρόμορφα αγγεία. Στην έκθεση η δύναμη της φανταστικής όσο και προσωπικής ανάγνωσης της αρχαιότητας του Πικάσο και η διαρκής γοητεία που ασκούν στον επισκέπτη τα αντικείμενα του παρελθόντος, είχαν τον πρώτο λόγο.

Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Ο κορυφαίος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, έχει δημιουργήσει μοναδικά έργα ζωγραφικής, αλλά λίγοι γνωρίζουν από κοντά το σχεδιαστικό του έργο καθώς και τα κεραμικά του δημιουργήματα. Ένα συνδυασμό που συνδέεται με την αρχαιότητα και εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από έργα του κρητομηκυναϊκού και του ελληνικού κόσμου και γενικότερα από τους πολιτισμούς της λεκάνης της Μεσογείου. Στην έκθεση αποκαλύφθηκε ένας ολόκληρος κόσμος που φέρνει μέσα του ο Πικάσο, όχι απαραίτητα από αρχαιότητες που είδε ο ίδιος στις αρχαίες πατρίδες της Μεσογείου, αλλά μέσα στα μουσεία της Ευρώπης, σε βιβλία που διάβαζε ή κατά τις συναναστροφές του με τον Kριστιάν Ζερβός ή τον Ζαν Κοκτώ.

Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής πορείας του, ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς προσάρμοζε και επεξεργαζόταν. Η κλασική παράδοση πρόσφερε στον Ισπανό ζωγράφο ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση. Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία και την πλουσιότατη εικονογραφία της. Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου.

Ανάμεσα σε αυτά, ο Μινώταυρος, διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και του παραλογισμού του πολέμου. Ταυτόχρονα, στο έργο του Πικάσο αναδύθηκε και μια άλλη εικόνα της Ελλάδας, μια εικόνα ειρηνική, στην οποία αρχαία θέματα και μύθοι οδηγούν στο εξιδανικευμένο όραμα μιας διαχρονικής Αρκαδίας, όραμα που ο Πικάσο επεξεργάστηκε σε γλυπτά και κεραμικά μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα έργα αυτά, ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα πρωιμότερα, δεν έχουν την ίδια στενή σχέση με την ελληνική μυθολογία. Αντίθετα, ο Πικάσο επινοεί μια εικονική ή φανταστική αρχαιότητα. Στο χωριουδάκι Vallauris, στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στη δεκαετία του 1950, ο Πικάσο δημιουργεί ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων κεραμικής, τα οποία αφενός παραπέμπουν σε ένα γενικευμένο μυθικό παρελθόν αφετέρου αντλούν από διαχρονικές εικόνες, όπως φαύνους, πουλιά, μουσικούς κλπ.

Την κεραμική, αρχαία και νεότερη, και τα εμπνευσμένα από την αρχαιότητα έργα του Πικάσο (οι Τρεις Χάριτες ή η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη) συνδέουν, εκτός της εικονογραφίας, η μορφή και το σχέδιο. Ιδιαίτερη σημασία έχει η γραμμή, είτε πρόκειται για σχέδια της δεκαετίας του 1920 και του 1930 είτε για αγγειογραφίες που θυμίζουν αττικά ερυθρόμορφα αγγεία. Στην έκθεση η δύναμη της φανταστικής όσο και προσωπικής ανάγνωσης της αρχαιότητας του Πικάσο και η διαρκής γοητεία που ασκούν στον επισκέπτη τα αντικείμενα του παρελθόντος, είχαν τον πρώτο λόγο.

Για μένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην Τέχνη. Εάν ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να το θεωρούμε καθόλου ως τέτοιο. Η τέχνη των (αρχαίων) Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές, δεν είναι τέχνη του παρελθόντος· ίσως είναι πιο ζωντανή σήμερα από ποτέ.*
M. de Zayas, Picasso speaks, The Arts, 5, Μάιος 1923, 319

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

01
Πάμπλο Πικάσο, Γυναίκα με μπλε φόρεμα Βαλορί 1947-1948, Μαδρίτη, Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε δανεισμό στο Museo Picasso Malaga © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Αριστερά: Πήλινη πρόχους με πλευρική προχοή, Βασιλική Ιεράπετρας περ. 2400 – 2200 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Πτηνό. Βαλορί, 1947-1948 Μαδρίτη, Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε δανεισμό στο Museo Picasso Malaga. © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Πάμπλο Πικάσο, Η κουκουβάγια. Βαλορί, 12 Δεκεμβρίου 1952, Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε μακροχρόνιο δανεισμό στο Museo Picasso Malaga. © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Πάμπλο Πικάσο, Σειλινός συνοδευόμενος από χορευτές, Kάννες, 1933. Γκουάς και μελάνι σε χαρτί. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen © bpk / Nationalgalerie, SMB, Museum Berggruen / Jens Ziehe © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
Αριστερά: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο μυκηναϊκό νεκροταφείο Τανάγρας, 14ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Όρθια γυναίκα Βαλορί, 1947. Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
Αριστερά: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο «Αμάρι», περ. 1400 – 1300 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου. Μέση: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο Γόρτυνα, αγρέπαυλη στα Καννιά περ. 1750 − 1600 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Ο Βασιλιάς Αθήνα, Ιδιωτική συλλογή Pablo Picasso, The King Athens, Private Collection
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
Αριστερά:Πάμπλο Πικάσο, Γυναίκα. Βαλορί 1949. Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte © Succession Picasso 2019 Δεξιά: Μαρμάρινο Αγαλμάτιο Αφροδίτης Αρχαία Αγορά των Αθηνών, μέσα 3ου αι. μ.Χ. Μουσείο Αρχαίας Αγοράς © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
01
Πάμπλο Πικάσο, Γυναίκα με μπλε φόρεμα Βαλορί 1947-1948, Μαδρίτη, Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε δανεισμό στο Museo Picasso Malaga © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Αριστερά: Πήλινη πρόχους με πλευρική προχοή, Βασιλική Ιεράπετρας περ. 2400 – 2200 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Πτηνό. Βαλορί, 1947-1948 Μαδρίτη, Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε δανεισμό στο Museo Picasso Malaga. © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Πάμπλο Πικάσο, Η κουκουβάγια. Βαλορί, 12 Δεκεμβρίου 1952, Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε μακροχρόνιο δανεισμό στο Museo Picasso Malaga. © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Πάμπλο Πικάσο, Σειλινός συνοδευόμενος από χορευτές, Kάννες, 1933. Γκουάς και μελάνι σε χαρτί. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen © bpk / Nationalgalerie, SMB, Museum Berggruen / Jens Ziehe © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
Αριστερά: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο μυκηναϊκό νεκροταφείο Τανάγρας, 14ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Όρθια γυναίκα Βαλορί, 1947. Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte © Succession Picasso 2019
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
Αριστερά: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο «Αμάρι», περ. 1400 – 1300 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου. Μέση: Πήλινο γυναικείο ειδώλιο Γόρτυνα, αγρέπαυλη στα Καννιά περ. 1750 − 1600 π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Δεξιά: Πάμπλο Πικάσο, Ο Βασιλιάς Αθήνα, Ιδιωτική συλλογή Pablo Picasso, The King Athens, Private Collection
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
Αριστερά:Πάμπλο Πικάσο, Γυναίκα. Βαλορί 1949. Μαδρίτη Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte © Succession Picasso 2019 Δεξιά: Μαρμάρινο Αγαλμάτιο Αφροδίτης Αρχαία Αγορά των Αθηνών, μέσα 3ου αι. μ.Χ. Μουσείο Αρχαίας Αγοράς © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Επιμέλεια

Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης, Olivier Berggruen

Βοηθός Επιμελητή

Anunciata Liechtenstein

Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός

AKA Apostolou Colakis architects

Ανάρτηση – Στήριξη έργων

Χρήστος Στεφανίδης, Δημήτρης Λαφαζάνος, Ειρήνη Παναγιωτή

Εκθεσιακές Κατασκευές

Μάνος Λιγνός & ΣΙΑ

Έλεγχος Έργων Τέχνης

P. PICASSO Athens Art Conservation Studio (Άντια Αδαμοπούλου)

Μεταφράσεις

Δρ Μαρία Ξανθοπούλου

Οπτική Ταυτότητα

Bend

Μεταφορές Έργων

Ορφεύς Βεϊνόγλου Α.Ε.

Ασφάλιση Έργων

Eurolife

Χορηγός

Contships Management Inc., Cycladic Art Foundation, Μπαλλιάν Τεχνική Α.Ε.

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών

Aegean

Χορηγός Φιλοξενίας

Grand Hyatt

Νομικός Σύμβουλος

Moratis Passas Law Firm

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

ΑΓΟΡΑ

Την έκθεση συνόδευε Δίγλωσσος κατάλογος που εκδόθηκε στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων “Θεϊκοί Διάλογοι” για την έκθεση “Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός” με όλα τα εκθέματα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.