EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 17:00

Κιβωτιόσχημος τάφος από τη νεκρόπολη της αρχαίας Τανάγρας

Πρόκειται για τάφο από τη νεκρόπολη της Τανάγρας. Είναι κατασκευασμένος από 4 πλάκες πωρόλιθου, οι οποίες έχουν στην εσωτερική τους όψη πολύχρωμες ζωγραφικές παραστάσεις.

Το επάνω μέρος όλων των πλευρών του τάφου, περιτρέχεται από μια ενιαία φυτική γιρλάντα, το φύλλωμα της οποίας τυλίγεται με διπλή πλατιά κόκκινη ταινία.

Στη στενή πλευρά Α παριστάνεται η προτομή αλόγου και ο επιθετικός οπλισμός του αναβάτη ιππέα του, ο οποίος ταυτίζεται με τον θαμμένο νεκρό. Ο νεκρός φαίνεται ότι ήταν αξιωματούχος του ιππικού και ο επιθετικός του οπλισμός αποτελείται από μία κοπίδα αποθηκευμένη σε δερμάτινη θήκη.

Στην μακρά πλευρά Δ του τάφου εικονίζεται ο αμυντικός οπλισμός του νεκρού ιππέα, ο οποίος ακολουθεί τα μακεδονικά πρότυπα. Ο οπλισμός απαρτίζεται από έναν θώρακα πιθανότατα σιδερένιο, ένα ζεύγος κνημίδων και ένα κράνος βοιωτικού τύπου. Εκτός από τον αμυντικό οπλισμό, εικονίζονται πέντε μεταλλικές στλεγγίδες, καθώς και ένα φυτικό στεφάνι.

Στη στενή πλευρά Β του τάφου παριστάνεται κιθάρα που φέρει 16 χορδές, φανερώνοντας ότι ο νεκρός, στον οποίο προφανώς ανήκε, ήταν και ένας δεξιοτέχνης κιθαρωδός.

Στην μακρά πλευρά Γ του τάφου εικονίζονται όργανα και υλικά γραφής, καθώς και κιβώτια για την αποθήκευσή τους: Ένας δίπτυχος πίνακας με κέρινες επιφάνειες χάραξης σημειώσεων, μια πένα με φτερά πουλιού κατάλληλη για γραφή πάνω σε πάπυρο, μια αποθηκευτική κίστη (κιβωτίδιο) εντός διχτυού, ένα ορθογώνιο αποθηκευτικό κιβώτιο δεμένο με κόκκινες ταινίες που απολήγουν σε φιόγκο, ένα ορθογώνιο μπαούλο επάνω στο οποίο βρισκόταν ένα μελανοδοχείο με έναν μετάλλινο στύλο, αντικείμενο γραφής για να χαράζει και να σβήνει σημειώσεις στην επιφάνεια του δίπτυχου πίνακα. Δίπλα στο μπαούλο εικονίζονται τρεις πάπυροι τυλιγμένοι σε κυλίνδρους δεμένοι μεταξύ τους με κόκκινη ταινία που απολήγει επίσης σε φιόγκο.

Η εικονογραφία του τάφου υποδεικνύει αφενός ότι ο νεκρός όσο ζούσε υπηρέτησε ως αξιωματούχος του βοιωτικού ιππικού – αν η καταγωγή του ήταν από την Βοιωτία ή του μακεδονικού, αν ήταν Μακεδόνας, ορισμένος να υπερασπίζεται την πόλη της Τανάγρας – και αφετέρου τις αγαπημένες του ασχολίες και δεξιότητες που μάς ενημερώνουν για την αριστοκρατική του καταγωγή.

Ο ζωγραφικός διάκοσμος αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα της «μακεδονικότητας» της αρχαίας Τανάγρας κατά την ελληνιστική περίοδο. Χρονολογείται στον 3ο αι. π.Χ.