EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 17:00

Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ

28 ΜΑΪΟΥ - 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015

Η ΕΚΘΕΣΗ

Η συνεργασία αυτή μεταξύ του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Βήμα στους Νέους», ένα θεσμό μέσα από τον οποίο το Μουσείο ανοίγει διάλογο με τη νέα γενιά, ενημερώνει το κοινό για τη σύγχρονη δημιουργία και ενισχύει ένα δυναμικό πεδίο ανταλλαγής ιδεών.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 18 χρόνων από την 1η διοργάνωση του Βραβείου ΔΕΣΤΕ, πραγματοποιείται στο  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η έκθεση Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, με έργα των 9 βραβευθέντων καλλιτεχνών από το 1999 έως και το 2015. Η έκθεση, η οποία δίνει μια ευκαιρία επισκόπησης της νεότερης καλλιτεχνικής δημιουργίας, θα διαρκέσει από τις 6 Απριλίου έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2017.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Λουκία Αλαβάνου, Αναστασία Δούκα, Ειρήνη Ευσταθίου, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Μαρία Παπαδημητρίου, Άγγελος Πλέσσας, Γεωργία Σαγρή, Κώστας Σαχπάζης και Παναγιώτα Τζαμουράνη.

01
Αναστασία Δούκα, Le Collant, 2017 (λεπτομέρεια), Αυτό από το οποίο δεν μπορείς να απαλλαγείς
Δέρμα, λάστιχο, χαρτί, κόλλα, βιομετρικό μηχάνημα ταυτοποίησης υπαλλήλων, μεταβλητές διαστάσεις, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας, Photo Γιώργος Σφακιανάκης
02
Photo Maria Markezi
03
Κώστας Σαχπάζης, Loose bonds, 2016
Αλουμίνιο 28 x 64 x 38 εκ. ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Bernier/Eliades Photo Γιώργος Σφακιανάκης
04
Μαρία Παπαδημητρίου, Unpacking Antigone, 2017
εγκατάσταση μικτής τεχνικής, μεταβλητές διαστάσεις, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας & της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου Photo Γιώργος Σφακιανάκης
05
Photo Maria Markezi
06
Photo Maria Markezi
07
Ειρήνη Ευσταθίου, Άποψη εγκατάστασης
ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας & της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου Photo Γιώργος Σφακιανάκης
08
Photo Maria Markezi
09
Photo Maria Markezi
10
Παναγιώτα Τζαμουράνη, Breathing, 2017
βίντεο 04:00 λεπτά, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Photo Γιώργος Σφακιανάκης
11
Λουκία Αλαβάνου, My My My, 2010, ειδική εγκατάσταση, 2017, re-mixed από την Δάφνη Φαραζή
εγκατάσταση ήχου από τον Μάκη Φάρο, τρικάναλη βίντεο- εγκατάσταση με ήχο 07:00 λεπτά, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
12
Χριστόδουλος Παναγιώτου, Άποψη εγκατάστασης
ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, της γκαλερί Rodeo του Λονδίνου & της γκαλερί kamel mennour, Παρίσι/ Λονδίνο Photo Γιώργος Σφακιανάκης
13
Άγγελος Πλέσσας // Άποψη εγκατάστασης, Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (6 Απριλίου – 17 Σεπτεμβρίου 2017)
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα Photo Γιώργος Σφακιανάκης)
14
Γεωργία Σαγρή, Documentary of Behavioural Currencies, 2016
Άμμος, ακρυλικό χρώμα και βερνίκι σε ξύλο, μεταλλικές λαμαρίνες, ανεμιστήρες, ακρυλικό σε πλαστικό φύλλο, τηλεόραση LED // βίντεο υψηλής ευκρίνειας με ήχο σε λούπα διάρκειας 10:30 λεπτών // αρχείο MP4 σε δίσκο USB, θερμικοί σωλήνες, ακρυλικό γυαλί, χρώμα λαδιού σε καμβά, εκτύπωση inkjet σε χαρτί Tyvek, διάφορα μεταλλικά εξαρτήματα 3,23 x 2,40 x 1,80 μ.
01
Αναστασία Δούκα, Le Collant, 2017 (λεπτομέρεια), Αυτό από το οποίο δεν μπορείς να απαλλαγείς
Δέρμα, λάστιχο, χαρτί, κόλλα, βιομετρικό μηχάνημα ταυτοποίησης υπαλλήλων, μεταβλητές διαστάσεις, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας, Photo Γιώργος Σφακιανάκης
02
Photo Maria Markezi
03
Κώστας Σαχπάζης, Loose bonds, 2016
Αλουμίνιο 28 x 64 x 38 εκ. ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Bernier/Eliades Photo Γιώργος Σφακιανάκης
04
Μαρία Παπαδημητρίου, Unpacking Antigone, 2017
εγκατάσταση μικτής τεχνικής, μεταβλητές διαστάσεις, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας & της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου Photo Γιώργος Σφακιανάκης
05
Photo Maria Markezi
06
Photo Maria Markezi
07
Ειρήνη Ευσταθίου, Άποψη εγκατάστασης
ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας & της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου Photo Γιώργος Σφακιανάκης
08
Photo Maria Markezi
09
Photo Maria Markezi
10
Παναγιώτα Τζαμουράνη, Breathing, 2017
βίντεο 04:00 λεπτά, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Photo Γιώργος Σφακιανάκης
11
Λουκία Αλαβάνου, My My My, 2010, ειδική εγκατάσταση, 2017, re-mixed από την Δάφνη Φαραζή
εγκατάσταση ήχου από τον Μάκη Φάρο, τρικάναλη βίντεο- εγκατάσταση με ήχο 07:00 λεπτά, ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
12
Χριστόδουλος Παναγιώτου, Άποψη εγκατάστασης
ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, της γκαλερί Rodeo του Λονδίνου & της γκαλερί kamel mennour, Παρίσι/ Λονδίνο Photo Γιώργος Σφακιανάκης
13
Άγγελος Πλέσσας // Άποψη εγκατάστασης, Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (6 Απριλίου – 17 Σεπτεμβρίου 2017)
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα Photo Γιώργος Σφακιανάκης)
14
Γεωργία Σαγρή, Documentary of Behavioural Currencies, 2016
Άμμος, ακρυλικό χρώμα και βερνίκι σε ξύλο, μεταλλικές λαμαρίνες, ανεμιστήρες, ακρυλικό σε πλαστικό φύλλο, τηλεόραση LED // βίντεο υψηλής ευκρίνειας με ήχο σε λούπα διάρκειας 10:30 λεπτών // αρχείο MP4 σε δίσκο USB, θερμικοί σωλήνες, ακρυλικό γυαλί, χρώμα λαδιού σε καμβά, εκτύπωση inkjet σε χαρτί Tyvek, διάφορα μεταλλικά εξαρτήματα 3,23 x 2,40 x 1,80 μ.

OI ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Λουκία Αλαβάνου // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007 : Aποτελούμενα από «κολάζ» αποσπασμάτων από κινηματογραφικό υλικό συνυφασμένο με δικές της σεκάνς, τα βίντεο και οι εγκαταστάσεις της Λουκίας Αλαβάνου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007) συνιστούν μια διερεύνηση της επιρροής του κινηματογράφου στη διαμόρφωση και τη δόμηση της μνήμης. Τα διαστρωματωμένα soundtrack των βίντεο λειτουργούν ενοποιητικά, δημιουργώντας ταυτόχρονα ροή μεταξύ των παράταιρων εικόνων, αυτό που ο Μπρεχτ ονομάζει Verfremdungseffekt (αποστασιοποίηση). Έχοντας μεγαλώσει σε ένα κομμουνιστικό περιβάλλον στα μεταδικτατορικά χρόνια της Ελλάδας, η Αλαβάνου υιοθετεί τον μετα-συγχρονισμό στον κινηματογράφο ως μέσο για να παρωδήσει την προπαγάνδα, να υπερτονίσει τις αντιφάσεις και να εκμεταλλευτεί το «πραγματικό» και το «making-strange».

Αναστασία Δούκα // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2011 :Η Αναστασία Δούκα με τη δουλειά της αναζητά τη συνείδηση του αντικειμένου/σώματος καθώς αυτό κινείται και επικοινωνεί στο χρόνο και στο χώρο. Ανατέμνει τον χρόνο σε μικρότερες στάσεις εκτόνωσης και τεντώνει στο χώρο το δέρμα του σαν χαρτί απλωμένο σε σκοινί. Παράλληλα μεταφράζει τη γλώσσα για να κατανοήσει τις τοποθεσίες της ομιλίας. Η καλλιτέχνις αναγνωρίζει στα υλικά την ικανότητα να ανακλάσουν τη δική της αδυναμία και δυνατότητα. Επιθυμεί να είναι αγωγός μεταξύ των ενδιάμεσων, διαδοχικών και αντιθετικών στάσεων που διαμορφώνουν οι ταξικές δομές, οι αρχιτεκτονικοί περιορισμοί και οι προσωπικές ανατομίες.

Ειρήνη Ευσταθίου // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2009 : Η Ειρήνη Ευσταθίου εργάζεται με σειρά διαφορετικών μέσων, από τη ζωγραφική και τη χαρακτική, μέχρι εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας και performance. Η δομή της εργασίας της συχνά ξεκινάει με τη δημιουργία αρχείων πρωτογενούς αρχειακού υλικού, σε συνδυασμό με υλικό που συλλέγει από τις περιηγήσεις της στο αστικό τοπίο, με στόχο την εκ νέου αφήγηση ελασσόνων ιστοριογραφιών. Με τη χρήση αρχειακού υλικού επιδιώκει να εξετάσει διαύλους εξερεύνησης του τρόπου με τον οποίο υπάρχουσες εικόνες μπορούν να μεταδώσουν καταστάσεις πέρα από τα αυστηρά όρια της ειδησιογραφίας και της ιστορίας. Επιπρόσθετα αποδίδει τον τρόπο με τον οποίο οι μικρές αυτές ιστοριογραφίες είναι αποτυπωμένες στο αστικό τοπίο, εκτελώντας έτσι μια ανεπίσημη, ιδιόμορφη και ανθρωποκεντρική αρχαιολογία του παρόντος και του πρόσφατου παρελθόντος.

Χριστόδουλος Παναγιώτου // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2005 : Το ευρύ πεδίο έρευνας του Χριστόδουλου Παναγιώτου εστιάζει στον εντοπισμό και την αποκάλυψη των κρυμμένων εκείνων αφηγημάτων που ενυπάρχουν στο οπτικό αρχείο της ιστορίας και του χρόνου. Ο καλλιτέχνης δεν ενδιαφέρεται για την αρχειοθέτηση πέρα από το σημείο στο οποίο αποκαλύπτεται η ιδεολογία που τη χαρακτηρίζει. Η αισθητική του αρχείου δεν αποτελεί αυτοσκοπό της δουλειάς του. Ενδιαφέρεται για τις ιστορικές αφηγήσεις και τις δομές τους. Μέσα από τις αδυναμίες τους, τα αρχεία διευκολύνουν την κατανόηση και ίσως τον επαναπροσδιορισμό.

Μαρία Παπαδημητρίου // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2003 : Για τη Μαρία Παπαδημητρίου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2003) η λέξη τέχνη διατηρεί μέσα στην ετυμολογία της την υπόσχεση της σύνδεσης μεταξύ χειροτεχνίας και τεχνογνωσίας. Η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί τον εαυτό της ως μέσο ανάπτυξης διαλόγου με τους άλλους, και για να καταλάβει την τέχνη ως μια ενεργή κοινωνική διεργασία, γεμάτη αντιφάσεις όσο και δυνατότητες. Από αυτή την άποψη, υποθέτει πως η δουλειά της, που έχει να κάνει περισσότερο με τη διαδικασία και την αλλαγή παρά με το ολοκληρωμένο προϊόν, μπορεί να ιδωθεί σαν μια μορφή ακτιβισμού. Αντιμετωπίζει τη δημιουργία τέχνης ως μια ανθρωπιστική δραστηριότητα, διότι βλέπει την τέχνη στην ανθρωπότητα ως κάτι που εμπλέκει και επηρεάζει τις ζωές των ανθρώπων.

Άγγελος Πλέσσας // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015 : To έργο του Άγγελου Πλέσσα επικεντρώνεται στη δικτύωση της ψηφιακής μας ζωής και της ζωής μας εκτός δικτύου, με τρόπους που μας κάνουν να κατανοήσουμε τις δύο καταστάσεις. Οι δραστηριότητες του Πλέσσα περιλαμβάνουν περφόρμανς και artist residencies, ιδιωτικές εκδόσεις και ιστοσελίδες, γλυπτική και εκπαιδευτικά projects. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια διοργανώνει σε μακρινούς τόπους ετήσιες συγκεντρώσεις , όπως της Αιώνιας Διαδικτυακής Αδελφότητας και πιο πρόσφατα του Πρωτοκόλλου Πειραματικής Εκπαίδευσης, δημιουργώντας εντατικές εμπειρίες, συνήθως διάρκειας μιας εβδομάδας, που καθιστούν ασαφή τα όρια εργασίας και ελεύθερου χρόνου.

Γεωργία Σαγρή // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2001: Ο πυρήνας του έργου της Γεωργίας Σαγρή βασίζεται στη διερεύνηση της περφόρμανς ως ένα συνεχώς εξελισσόμενο πεδίο κοινωνικού βίου και οπτικού πολιτισμού, αλληλένδετα, ωστόσο διακριτά από τη διαλεκτική της αναπαράστασης στο θέατρο, τη μουσική και τον χορό. Η δουλειά της καλλιτέχνιδας, εκτός από τις περφόρμανς των τελευταίων δεκαπέντε ετών, απαρτίζεται από βίντεο, έργα που δημιουργήθηκαν σε περιβάλλον υπολογιστή, κείμενα, εγκαταστάσεις και σχέδια. Η πλειοψηφία των έργων της είναι επηρεασμένη από τη συνεχή ενασχόλησή της με τα πολιτικά κινήματα και την πάλη με θέματα αυτονομίας, χειραφέτησης και αυτο-οργάνωσης.

Κώστας Σαχπάζης // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2013 : Το έργο του Κώστα Σαχπάζη βασίζεται στις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των υλικών, τόσο ως φυσικές οντότητες όσο και ως νοητικές δομές. Χρησιμοποιεί μία ποικιλία υλικών όπως δέρμα, ρητίνη, μέταλλα, πλαστικές ύλες, ξύλο και χρώμα, και δοκιμάζει τη δυνατότητά τους ν’ αναδιαμορφωθούν σε αφηρημένα σύνολα με πλούσιες επιφάνειες. Η μορφή είναι ο δομικός πυρήνας των αντικειμένων του την οποία ο καλλιτέχνης ανακατασκευάζει σε μια φαντασίωση, και παραμένει φευγαλέα και σε διαρκή κατάσταση ροής. Χειρονομίες, σχήματα, ιδέες και υλικά δοκιμάζονται, αρχειοθετούνται, αναθεωρούνται, διασπώνται, συμπυκνώνονται και τελικά χρησιμοποιούνται για να σχηματίσουν ένα έργο άμεσο και αποφασιστικό το οποίο χαρακτηρίζεται από τη μόνιμη διάθεσή του να υπονομεύει την ίδια του τη φόρμα.

Παναγιώτα Τζαμουράνη // Βραβείο ΔΕΣΤΕ 1999 : Για την Παναγιώτα Τζαμουράνη ήχοι, καθημερινά αντικείμενα, εξωτερικοί χώροι, οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και οτιδήποτε περιβάλλει την καθημερινότητά μας είναι το υλικό απ’ όπου πηγάζουν πειραματισμοί για μια απόπειρα προσδιορισμού εννοιών και καταστάσεων που σχετίζονται με τον χώρο γύρω της. Η αίσθηση αναζήτησης για το τι είναι αληθινό μέσα από την ανακατασκευή ήχων και εικόνων, είναι οργανικό μέρος των πειραματισμών της. Στα βίντεο της Τζαμουράνη εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ακόμα και τυχαίες λήψεις δένουν λειτουργικά τα μέρη ώστε να εκπληρώνουν την αποστολή τους, το αισθηματικό και εννοιολογικό αποτέλεσμα. Εικόνα και ήχος λειτουργούν αλληλένδετα σε μια προσπάθεια να προσδιοριστεί ο χώρος.

ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΕΣΤΕ

Το Βραβείο ΔΕΣΤΕ θεσμοθετήθηκε το 1999 και απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε έναν Έλληνα ή Κύπριο καλλιτέχνη που ζει στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Στόχος του Βραβείου ΔΕΣΤΕ είναι η ανάδειξη μιας ανερχόμενης γενιάς καλλιτεχνών, που αποτελεί κύριο άξονα της πολιτικής του Ιδρύματος για τη στήριξη και την προώθηση της σύγχρονης τέχνης.

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

ΑΓΟΡΑ