Anne Collier & Barbara Kruger
CYCLADIC CAFE ART PROJECT
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2021 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Anne Collier, Folded Madonna Poster (Steven Meisel), 2007 και Barbara Kruger, Untitled (My face is your fortune), 1982.
Μέσα από μια σύγχρονη οπτική στο θέμα της ομορφιάς, τα έργα που έχουν επιλεγεί θίγουν ζητήματα εμπορευματοποίησης, κατανάλωσης και επιβολής προτύπων ομορφιάς στην ευρύτερη κοινωνία.
Τόσο η Madonna της Collier, ένα δυναμικό σύγχρονο πρότυπο, όσο και ο χαρακτηριστικός συνδυασμός εικόνας και κειμένου της Kruger εξετάζουν κοινωνικές κατασκευές και αμφισβητούν τους σύγχρονους μηχανισμούς του βιομηχανικού συστήματος και της κυρίαρχης κουλτούρας.
ΤΑ ΕΡΓΑ
Η BARBARA KRUGER
Η Barbara Kruger (γ. 1945, Newark, NJ) είναι Αμερικανίδα εννοιολογική καλλιτέχνης, η οποία σχετίζεται με το επονομαζόμενο εικαστικό κίνημα Pictures Generation. Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς της αποτελείται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες, στις οποίες προσθέτει κείμενο σε εμφατικές λεζάντες με λευκή γραμματοσειρά, Futura Bold Oblique ή Helvetica Ultra Condensed, πάνω σε κόκκινo. Οι φράσεις που συχνά συναντάμε στα έργα της συμπεριλαμβάνουν προσωπικές αντωνυμίες όπως εσύ, εσένα, εγώ, εμείς, αυτοί, με στόχο να τοποθετηθεί πάνω σε ζητήματα που αφορούν κοινωνικές κατασκευές της κυρίαρχης κουλτούρας όπως η εξουσία, η ταυτότητα, ο καταναλωτισμός και η σεξουαλικότητα. Είναι διάσημη για τον συνδυασμό κειμένου και εικόνας ως επακόλουθο ενός άμεσα φεμινιστικού και πολιτιστικού ακτιβισμού. Τα έργα της εξετάζουν γενικεύσεις και πρακτικές του βιομηχανικού συστήματος μέσω της χρήσης κειμένου πάνω σε εικόνες «ευρείας κατανάλωσης».
Η Barbara Kruger ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και στο Los Angeles. Είναι Επίτιμη Καθηγήτρια στο UCLA School of the Arts and Architecture στο τμήμα New Genres του πανεπιστημίου της California, Los Angeles. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων η αναδρομική της έκθεση στο Museum of Contemporary Art, Los Angeles (1999), η οποία ταξίδεψε στο Whitney Museum of American Art, Νέα Υόρκη, στο Institute of Contemporary Arts, Λονδίνο (1983), και στο Moderna Museet, Στοκχόλμη (2008).
Έργα της βρίσκονται σε συλλογές και ιδρύματα παγκοσμίως όπως, μεταξύ άλλων, τα: Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη, Whitney Museum of American Art, Νέα Υόρκη, San Francisco Museum of Modern Art, Tate στο Λονδίνο, Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, καθώς και σε διαφημιστικές γιγαντοαφίσες σε κτίρια και λεωφορεία, σε δημόσιο πάρκο, σε σταθμό τρένου στο Strasbourg της Γαλλίας και σε άλλα δημόσια έργα. Το 2005 τιμήθηκε με Χρυσό Λέοντα για τη συμμετοχή της στη Μπιενάλε της Βενετίας. Στις 19 Σεπτεμβρίου 2021 εγκαινιάστηκε η μεγάλη αναδρομική της έκθεση στο Art Institute of Chicago.
Η ANNE COLLIER
Η Anne Collier αυτοπροσδιορίζεται ως φωτογράφος νεκρής φύσης και χρησιμοποιεί για θέματά της άλλες φωτογραφίες και μέσα που έχει βρει. Η διπλωμένη αφίσα με τη φωτογραφία της Madonna από τον Steven Meisel για το κομμάτι της ‘Bad Girl’ του 1993, εμφανίζεται στερεωμένη από τις δύο πάνω άκρες της σε έναν λευκό τοίχο. Φωτογραφίζοντας αντικείμενα που βρίσκει και εικόνες τις οποίες επανοικειοποιείται, η Anne Collier θέτει ερωτήματα σχετικά με τους τρόπους που οι εικόνες παρουσιάζονται και γίνονται αντιληπτές, με στόχο να εκμαιεύσει «μία αίσθηση συναισθηματικής και ψυχολογικής αβεβαιότητας» μέσα από τη διαδικασία που δημιουργεί η ίδια τις εικόνες της. Στο έργο Folded Madonna Poster (Steven Meisel), μεταμορφώνει το αντικείμενο της φωτογραφίας σε υποκείμενο και μας καλεί να αναλύσουμε μαζί της τη διαδικασία της αντίληψης και παρουσίασης των εικόνων. Με τον τίτλο του έργου δίνει έμφαση στην εικόνα μέσα στην εικόνα, θέλοντας να γνωρίζουμε τι κοιτάμε, δηλαδή μία διπλωμένη αφίσα με τη Madonna, και από ποιον τραβήχτηκε πρώτα η φωτογραφία, τον Steven Meisel. Αναγνωρίζοντας αυτές τις δύο πτυχές, η Collier θέλει να στρέψει την προσοχή μας στον τρόπο με τον οποίο η συγκεκριμένη εικόνα παρουσιάστηκε και καταναλώθηκε. Αμφισβητεί έτσι τον τρόπο με τον οποίο η φωτογραφία κατασκευάζει το βλέμμα μας, και μας φέρνει αντιμέτωπους/ες με αυτούς τους μηχανισμούς μέσω του παρόντος έργου της.
Η Anne Collier (γ. 1970, Los Angeles) ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Αναδρομική έκθεσή της παρουσιάστηκε στο Sprengel Museum, Ανόβερο, Γερμανία (2018), και ταξίδεψε στην Ελβετία στο Fotomuseum Winterthur (2019). Άλλες εκθέσεις της έχουν παρουσιαστεί στα μουσεία: FRAC Normandie, Rouen, Γαλλία (2017), Museum of Contemporary Art, Σικάγο (2014), Hessel Museum of Art, CCS Bard College, Annandale-on-Hudson, Νέα Υόρκη (2014), Aspen Art Museum, Aspen (2015), και Art Gallery of Ontario, Τορόντο, Καναδάς (2016). Έργα της βρίσκονται στις μόνιμες συλλογές των μουσείων: The Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, Whitney Museum of American Art, Νέα Υόρκη, Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη, Museum of Contemporary Art, Los Angeles, San Francisco Museum of Modern Art, The Art Institute of Chicago, Centre Georges Pompidou, Παρίσι, και Tate, Λονδίνο, μεταξύ άλλων.
CYCLADIC CAFE ART PROJECT
Το Cycladic Café Art Project ξεκίνησε το 2017 ως μέρος του Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου, ενώνοντας χώρους κοινωνικής συνεύρεσης με την τέχνη. Με απώτερο στόχο να αγκαλιάσει την ελληνική και τη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης, το Μουσείο παρουσιάζει στο Cycladic Café έργα διεθνών αναγνωρισμένων αλλά και ανερχόμενων καλλιτεχνών, τα οποία συνδέονται με τις τρέχουσες εκθέσεις και δραστηριότητές του. Το Cycladic Café Art Project στηρίζει και παρακινεί έτσι έναν οικείο διάλογο μεταξύ τέχνης και καθημερινότητας.
Επιμέλεια: Αφροδίτη Γκόνου & Αταλάντη Μαρτίνου