EN

ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΗΜΕΡΑ

Λυδία Δεληκούρα

CYCLADIC CAFE ART PROJECT

27 ΜΑΡΤΙΟY ΕΩΣ 20 ΜΑΪΟΥ 2024

Οργανικά μέρη από σκαντζόχοιρους, πεταμένες ετικέτες από συσκευασίες και άλλα αντικείμενα που συλλέγει, σχηματίζουν περίπλοκες συνθέσεις που, έχοντας ως έναυσμα τον υλικό κόσμο, συγκροτούν έπειτα ένα φαντασιακό περιβάλλον. Τα –φαινομενικά– δίχως συνοχή θραύσματα, προσωπικά και οικεία, συμβολικά και εγκόσμια, ομογενοποιούνται μέσα από μια ποιητική ροή πραγμάτων, δημιουργώντας νέα, μη ιεραρχικά, συστήματα.

Το δίπτυχο που παρουσιάζεται προκύπτει από τον διάλογο μεταξύ ενός μαρμάρινου γλυπτού αλόγου στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελευσίνας και του βιομηχανικού περιβάλλοντος που το περιβάλλει. Αποτελεί μια έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο τα αρχαιολογικά θραύσματα βρίσκονται μέσα σε αυτό το εξελισσόμενο βιομηχανικό κέντρο. Οι πίνακες αποτυπώνουν τις διαστρωματώσεις του χρόνου που βρίσκονται ενσωματωμένες στο απόκοσμο τοπίο του λιμανιού της Ελευσίνας, αμφισβητώντας τη συμβολική φύση των αρχαιολογικών θραυσμάτων σε σχέση με την αδιάκοπη μεταφορά των βιομηχανικών υλικών στο λιμάνι. Ποια είναι η πνευματική ικανότητα αυτών των γλυπτών στο διαρκώς εξελισσόμενο αστικό τους περιβάλλον;

Τα άλογα παραμένουν στωικά ανάμεσα στα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια και τις καπνοδόχους. Ωστόσο στους πίνακες δεν υπάρχει ιεράρχηση των επιμέρους στοιχείων. Γκραφίτι, θραύσματα σπασμένων παραθύρων και αρχαϊκά μοτίβα συνυπάρχουν αρμονικά και άβολα ταυτόχρονα μέσα στο δυστοπικό τους σκηνικό. Η σημασία των αγκαθιών του σκαντζόχοιρου στους πίνακες λειτουργεί ως μια γήινη νύξη προς τον θεατή. Χρησιμοποιούνται για τις βλεφαρίδες των αλόγων και είναι το πιο σκληρό στοιχείο στην επιφάνεια των έργων. Είναι το παράθυρο στο πνεύμα των αλόγων που τα καθιστά ικανά να γίνουν αντιληπτά ως πορτρέτα.

Στις εικόνες που δημιουργεί η Δεληκούρα, παρατηρούμε ότι επανοικειοποιείται τόσο αντικείμενα όσο και σύμβολα μιας μαζικής κουλτούρας παραγωγής, ανάγοντάς τα, με τη χρήση πολιτισμικών σημαινόντων όπως βυζαντινά μοτίβα, σε έναν μοναδικό δικό της «κόσμο», ένα εικαστικά δομημένο περιβάλλον. Για παράδειγμα, τα βυζαντινά μοτίβα τα οποία βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο του έργου της, αναδυόμενα σε τρισδιάστατη μορφή, διαχέονται σταδιακά σε όλη την επιφάνεια του καμβά, όπου κατακερματίζονται και μετατρέπονται σε ζωντανή χλωρίδα και πανίδα. Η διαδικασία δημιουργίας των έργων ξεκινάει από τον σχηματισμό γραμμών πάνω στην επιφάνεια του καμβά, τις οποίες αντιλαμβάνεται όπως τα νερά της επιφάνειας του μαρμάρου. Οι γραμμές αυτές, λαξευμένες ή υφαντές, σχηματίζουν ένα πλέγμα, υποδηλώνοντας τον χώρο όπου θα συγκροτηθεί το «περιβάλλον» που δομεί η καλλιτέχνις. Μυστηριώδεις σχέσεις μεταξύ φυσικών και υλικών στοιχείων που έχει συλλέξει και εντάξει στο έργο της, συναντώνται για να ξεπροβάλλουν μέσα από ένα ήσυχο τοπίο. Οι συμμετρικές γραμμές και τα μοτίβα αρχίζουν να μεταμορφώνονται σε μυθικά πλάσματα, ουράνια συμβάντα και βιολογικές διεργασίες, σε μια έκρηξη ενέργειας που προκαλείται από την ένωση διαφορετικών θραυσμάτων πάνω στον καμβά.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Λυδία Δεληκούρα
Out of love the last two hours, 2023
The Fading Pink of a few Ghostly Swear-Words
, 2023
100 x 88 εκ.
αγκάθια σκαντζόχοιρου, λαδοπαστέλ και ακουαρέλα σε καμβά
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 1
01
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 2
02
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτο 3
03
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 4
04
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 5
05
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 6
06
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Λυδία Δεληκούρα, φωτό 7
07
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
01
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
Φωτό. Πάρις Ταβιτιάν
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Η Λυδία Δεληκούρα (γεν. 1996, Αθήνα) είναι μια διεπιστημονική καλλιτέχνιδα που δουλεύει με σχέδια και εγκαταστάσεις. Είναι πτυχιούχος του UAL του Camberwell College of Arts και του Goldsmiths University του Λονδίνου. To 2018 συμμετείχε στο πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών High-House Working Residency, Antony Gormley’s Estate στο Νόρφολκ της Αγγλίας.

Το 2021 της έγινε ανάθεση από την μάρκα υψηλής ραπτικής PAOLITA να δημιουργήσει την ετήσια εγκατάσταση στο Νότινγκ Χιλ του Λονδίνου, στο πλαίσιο του αντίστοιχου προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών.

Τον Ιούνιο του 2022 συμμετείχε στην ομαδική έκθεση του Ismaïl project, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, στην Τήνο. Πρόσφατες ομαδικές εκθέσεις: Iridescence, Alkinois, Αθήνα (2022) και Looking with the Eyes of Love, The Breeder gallery, Αθήνα (2023). Το 2014 έλαβε το βραβείο Tio Ilar ως ανερχόμενη Ελληνίδα καλλιτέχνης, συμμετέχοντας σε ομαδική έκθεση με νέους καλλιτέχνες από την Τουρκία και την Ελλάδα. Στα τέλη του 2023 ξεκίνησε να συνεργάζεται με την ITERARTE στο Λονδίνο, στο πρόγραμμα VARIATIONS, στο πλαίσιο του οποίου καλλιτέχνες αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν περιορισμένο αριθμό έργων σε διαφορετικά μέσα από αυτά που συνήθως χρησιμοποιούν. Σπουδάζει Μαρμαρογλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στον Πάνορμο της Τήνου.

CYCLADIC CAFE ART PROJECT

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Το Cycladic Café Art Project ξεκίνησε το 2017 ως μέρος του Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου, ενώνοντας χώρους κοινωνικής συνεύρεσης με την τέχνη. Με απώτερο στόχο να αγκαλιάσει την ελληνική και τη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης, το Μουσείο παρουσιάζει στο Cycladic Café έργα διεθνών αναγνωρισμένων αλλά και ανερχόμενων καλλιτεχνών, τα οποία συνδέονται με τις τρέχουσες εκθέσεις και δραστηριότητές του.

Το Cycladic Café Art Project στηρίζει και παρακινεί έτσι έναν οικείο διάλογο μεταξύ τέχνης και καθημερινότητας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ